Na brand grote kabelbestelling via 24-uursdienst succesvol afgehandeld
Tijdens het carnavalsweekend werd papierfabriek Smurfit Westrock in Roermond getroffen door een brand, waardoor een productielijn stilviel. Evert Bergervoet vond in Solar de ideale partner om de crisis te beheersen.
Dankzij korte lijnen en snel schakelen kon Smurfit Westrock weer aan de slag.
“In het ventilatiekanaal is een vonk ontstaan. En verse lucht in combinatie met olie en vetten maakt al snel dat het vuur meteen doorpakt”, vertelt Evert Bergervoet. “Het is best een redelijke brand geweest en we konden er niet zomaar bij.” De complete productielijn, waarbij van oud papier met behulp van water pulp wordt gemaakt om daarna verder verwerkt te worden, werd om één uur vrijdagmiddag stilgelegd. “Je moet je bedenken: het was het carnavalsweekend. In Limburg ligt dan alles op z’n gat en toen moesten we mensen bereid vinden om te komen werken. Dat gaf wel extra druk. Eigenlijk had ik ook andere plannen.”
Binnen Smurfit Westrock werd een crisisteam samengesteld. Ruim drie dagen lang is met circa honderd man de klok rond gewerkt om de machine weer te laten draaien. “Heel bijzonder: je hebt een calamiteit en ineens staat er een team op met het gevoel: kom, we gaan dit samen fiksen”, zegt Evert. “Er werd niet gekeken op een uurtje meer of minder. Het geeft een bijzonder gevoel dat je met zo’n grote groep in zo’n korte tijd het tij weet te keren. We zijn gaan kijken welke mensen we ervoor nodig hadden en welke materialen. Vandaaruit zijn we gaan zoeken: welke leverancier zou dit kunnen doen en heeft voldoende voorraad? Daar was Solar er eentje van. Solar is gewoon onderdeel geweest van dat team.”
Hij heeft het met twee handen vastgepakt en niet meer losgelaten. Ik had direct het gevoel: dat komt goed.Evert Bergervoet, Senior Inkoper bij Smurfit Westrock
Met twee handen vastgepakt
Het klopt dat de klant, in de persoon van Evert Bergervoet, inderdaad tevreden is. Hij schakelde die zaterdag veel met Bart van de Ven, de dienstdoende collega van de 24-uursdienst van Solar. Er werd goed met de senior inkoper meegedacht en de twee heren hadden elkaar vaak aan de lijn over de stand van zaken. Evert: “Ik heb hem drie lijstjes met benodigdheden gestuurd, op verschillende momenten. Bart gaf aan dat Solar het allemaal op voorraad had en zei: ‘we gaan het regelen’. Hij heeft het met twee handen vastgepakt en niet meer losgelaten. Ik had direct het gevoel: dat komt goed.” Hij voegt toe: “Dat geldt ook voor de mensen in het magazijn, zij hebben natuurlijk ook hun stinkende best gedaan. Ook zij moesten op onmogelijke tijden aan de gang. Laten we hen niet uitvlakken.”
Wederzijds vertrouwen
En het resultaat? “We draaien nu zonder warmtewisselaar, dat gaat eigenlijk heel goed”, aldus Evert. “Anderhalve maand later hebben we toevallig een productiedagrecord gedraaid op de machine. Een heel goed resultaat.” Ook roemt Evert dat er tijdens dat crisisweekend geen woorden vuil werden gemaakte aan administratieve rompslomp, maar dat de focus lag op het zo snel mogelijk leveren van de goederen. “Het was erg fijn dat er wederzijds vertrouwen was dat het goedkwam. Er werd niet geneuzeld over de administratie of een order die eerst verstuurd moest worden. Daar hadden we de tijd niet voor, dat is allemaal achteraf afgehandeld. Het is gewoon hartstikke soepel verlopen. Ik heb Bart nog gebeld: kerel, bedankt voor je support, want die was heel belangrijk.”
Als Accountmanager is het geweldig om te zien hoe onze service niet alleen een belofte is, maar in de praktijk precies zo werkt als Sales het aan onze klanten vertelt. Dit succes is te danken aan de samenwerking tussen onze afdelingen—een samenwerking waar we trots op mogen zijn!Wessel Schill, National Account Manager MRO, Solar